Aktifkan (Daftar) SIMKAD



Cara SMS Untuk Aktifkan//Daftar SIMKAD ToneExcel

 Peringatan: Sila ambil perhatian  sebelum pendaftaran
1.      Mesti isi nombor IDP (no id penaja anda), baru boleh mendaftar kad telefon.
2.      Tolong semak sebelum menghantar SMS :  Nama, IC,  SIM,  PUK,  IDP adalah betul.
3.      Selepas menghantar SMS pendaftaran dalam 1 jam,  kemudian syarikat itu akan  SMS kepada anda nombor telefon kad baru itu, dan nombor ahli.  Tidak diterima SMS selepas 1 jam, segera memanggil kepada 010-5000969 / 010-5333969.
4.      Bila anda sms, guna handphone yang lain dahulu, jangan sms menggunakan simkad tunetalk yang baru tu, kerana simkad tersebut belum aktif lagi.
5.       Apabila sudah dapat nombor dan IDP, sila buat satu SMS/call menggunakan simkad toneexcel itu kemana-mana sahaja, jika tidak SMS/call, simkad tersebut akan expired selepas 14 hari.
6.      Mendaftar mengguna no telefon lama, selepas pendaftaran yang berjaya, perlu menunggu 48 jam . Sampai simcard lama tidak ada line, menukar  tone excel simkad baru,  boleh digunakan.
7.      mendaftar mengguna no telefon baru, seperti empat digit terakhir ingin menukar , anda boleh hubungi 010-500 1333 (tune talk Careline)
8.      Sesiapa menggunakan no telefon lama , anda mesti  individual line dan tiada sub line.
9.      Jika ada sub line, semua sub line mesti digantikan oleh individual line dulu,  kemudian SMS mendaftar tone excel simcard. 
10.  Sesiapa menggunakan nombor baru,  SMS pendaftaran yang senang. Selepas menerima sms jawapan dalam tempoh satu 1 jam ,kemudian boleh menggunakan simkad baru. 
11.  prepaid card user hendak menggunakan nombor lama : Menunggu apabila telefon baki tunai sebanyak RM3 kemudian mendaftar kad baru. Sebab selepas  didaftarkan dan berjaya ,  baki tunai yang lama tidak akan mengekalkan baki . 
12.  Postpaid card user hendak menggunakan nombor lama:   
a.      membayar bill telefon yang lama syarikat, kemudian sms mendaftar kad baru.
b.      terus mendaftar kad baru, kemudian membayar  bill telefon yang lama syarikat. 

13. Sila simpan Simcard badan besar ini, untuk claim insurance ..
 

Hantar SMS pendaftaran ke nombor:  
014-705 7769 (10am to 12am)

Cara SMS 1 : Untuk aktif SIM/kekal no lama
A) BAGI PENGGUNA My Kad
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _IC no _ Alamat_ Poskod _ LineLama nama syarikat _ No Telefon lama _ Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD EMILY BONG 801XXXXX 789XXXXX 80123401XXXX  NO 168 JALAN 21 TAMAN DAHLIA 81200 DIGI 0167771234 MAYBANK 10101234XXXX  IDP 123XXX

B) BAGI PENGGUNA SELAIN DARI My Kad (contoh : Kad Tentera, Kad Polis)
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _ NoTentera/Polis_TarikhLahir _ Alamat_ Poskod _ LineLama nama syarikat _ No Telefon lama _ Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD  EMILY BONG  801XXXXX  789XXXXX  RF96310  01/03/1976  NO 168 JALAN 21 TAMAN DAHLIA 81200 DIGI  0167771234 MAYBANK  10101234XXXX  IDP 123XXX

C) BAGI PENGGUNA PASSPORT
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _ No passport_Negara_TarikhLahir _ Alamat_ Poskod _ LineLama nama syarikat _ No Telefon lama _ Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD  EMILY BONG  801XXXXX  789XXXXX  A123456   INDONESIA  01/03/1976  NO 168 JALAN 21 TAMAN Dahlia  81200 DIGI  0167771234 MAYBANK  10101234XXXX  IDP 123XXX

NOTA TAMBAHAN :
Kalau 2 jam hantar ke 014-705-7769 tapi tak masuk atau tiada reply, sila ikuti 2 langkah di bawah
Langkah 1 : Periksa semula format yang telah dihantar, dikhuatiri ada kesilapan. Hantar semula sms jika ada kesilapan format.
Langkah 2 : Jika sudah yakin tiada sebarang kesilapan format sms, sila hubungi DEC di talian 0111-508-1515 / 0111-509-1515 / 0111-512-1515 / 0111-513-1515 / 0111-514-1515. Waktu DEC menjawab telefon : Isnin hingga jumaat (10 pagi - 5 petang) , Sabtu (10 pagi - 2 petang) 

Sila Top Up tiap-tiap bulan (sekurangnya RM20), jika tidak top up selepas 45hari akan dibatalkan simkad anda. Maksudnya nombor telefon anda akan ditamatkan dan hilang ahli Tone Excel lagi.

Cara SMS 2 : Untuk aktif SIM/nak dapat nombor baru
A) BAGI PENGGUNA My Kad
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _IC no _ Alamat_ Poskod _ Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD EMILY BONG 801XXXXX 789XXXXX 80123401XXXX NO 168 JALAN 21 TAMAN DAHLIA 81200 MAYBANK 101012345678 IDP123XXX

 B) BAGI PENGGUNA SELAIN DARI My Kad (contoh : Kad Tentera, Kad Polis)
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _ NoTentera/Polis_TarikhLahir _ Alamat_ Poskod _ Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD  EMILY BONG  801XXXXX  789XXXXX  RF96310  01/03/1976  NO 168 JALAN 21 TAMAN DAHLIA 81200 MAYBANK  10101234XXXX IDP 123XXX

C) BAGI PENGGUNA PASSPORT
AD_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _ No passport_Negara_TarikhLahir _ Alamat_ Poskod _  Nama Bank_ No Bank akaun _IDP_ (no id penaja anda)
Contohnya:
AD  EMILY BONG  801XXXXX  789XXXXX  A123456   INDONESIA  01/03/1976  NO 168 JALAN 21 TAMAN DAHLIA  81200  MAYBANK  10101234XXXX  IDP 123XXX

Cara SMS 3 : Selepas pendaftaran,  ingin menggunakan nombor lama (bila-bila masa, pun boleh “port in” SMS system)
PT_ Nama Penuh _SIM no _PUK no _IC no _ Alamat_ Poskod _ LineLama nama syarikat _ No Telefon lama _ ID_ (no id anda)
Contohnya:
PT EMILY BONG 801XXXXX 789XXXXX 801234015678 NO 15 JALAN 21 TAMAN Dahlia 81200 DIGI 0167771234 ID XXXXXX

Cara SMS 4 : Selepas Pendaftaran, hendak tambah akaun bank maklumat:
BN_Nama Penuh_ Nama Bank _ No Bank Akaun _ IC no _ID_ (no id anda)
Contoh:
BN  MAYBANK  801234015678 10101234XXXX ID XXXXXX


Ahli-ahli baru mesti lakukan: (selepas mendapat id ahli)
1.  Pergi wedsite:  www.toneexcel.com,  ahli  log in (sudut kanan atas halaman rumah):
    · username: IC number (tanpa menambah "-") 
    · password: 1234 (kali pertama)
2. Kemudian menukar  password
3. Kemudian masukkan "member care", menyemak maklumat peribadi dan nombor akaun bank.
4.  edit beneficiary
5. Ahli boleh menyemak ke atas pendapatan sendiri (incentives) , pertubuhan sendiri (membership) , data peribadi (member care). 
6.  jika maklumat tidak betul,  boleh tukar dan isi maklumat sendiri yang betul. Selepas tekan "SAVE".


Ahli-ahli baru sila rekod:
Sila simpan nombor telefon yang bawah:
1)  tune talk Careline : 010-5001333
   ~ Scores, tiket penerbangan, insurans, rangkaian kabel, masalah Tetapan Internet
2) Tone Excel Careline : 010-5000969 / 010-5333969 / 03-2780 3868
   ~ Akaun ahli Suruhanjaya masalah, tetapi tidak mengeluarkan kad
3)  Careline kemasukan data (DEC) : 0111-5081515 / 0111-5091515
   ~ Pendaftaran satu jam belum dipulihkan, IDP didaftarkan segera melanda salah (di hadapan mereka masih belum berdaftar), masalah turntable (dengan nombor lama kembali isu-isu)



Call/ SMS rate
This sim card is using tune-talk line (line provided by celcom and managed by tune company) and the Call / SMS rate is below:

  Call rate : 28 sen / min           SMS rate: 10 sen /sms           Internet rate: 10 sen /  mb 


Handbook:
top up/reload                                            *122*<16digit>#   (press CALL)
check call balance                                  *133#   (press CALL)       
transfer balance to others                 *111#   (press CALL)    (choose 3credit)  
check internet package balance     *134#   (press CALL)

Roaming / IDD Call / Blackberry plan
Seach wedsite : http://www.toneexcel.com
Internet Plan: (sms keywords to 2222)
Validity
Price(RM)
Package
keywords
SMS keywords to 2222
Per Day
RM 1.88
50MB
50MB
key  50MB  to  2222
Per Week
RM 17
200MB+free call 20 mins(Tone Excel member only)
CC17
key  CC17  to  2222
Per Month
RM 42
1GB
1GB
key  1GB   to  2222
Per Month
RM 64
1GB+free call 60mins+100sms(Tone Excel member only)
CC64
key  CC64  to  2222
Per Month
RM 99
3GB
3GB
key  3GB   to  2222
 


Reload Validity and big point

Where to Reload/ Topup
 Tone Excel members can purchase topup in these locations. Just drop into these locations and ask the counter for “TuneTalk Topup” with the required amount.
1.      Shell, Petronas, Petron, BHP, Caltex
2.      Tesco, AEON Big, Cold Storage
3.      Maybank, Public Bank, HongLeong Bank, CitiBank, AmBank, CIMB, Bank Rakyat
4.      Watson, Guardian, 7-Eleven, KK Mart.
5.      Bank online top up TONE EXCEL prepaid card. Choose “tune talk”.
 Tone Excel members also have the choice of topup from ATMs or E-Banking of the listed banks. Bank online top up TONE EXCEL prepaid card. Choose “tune talk”.
 Tone Excel members also have the choice of topup from TuneTalk Selfcare.

RM100K INSURANCE
All subscribers who Top Up a minimum of RM50 each month and remain in active status are automatically covered.
Please check your status at
http://www.tunetalk.com/my/services/insurance.
OR Contact : 03-2708 9000
 Please note:
that there is a 60 days “Cooling Off” period from the day you activate your Tune Talk SIM before you are eligible for coverage
 and some exclusions apply.

How to get free Air Asia Ticket
When you reload/topup your tone excel sim card, you will accumulate big points.
1) The big points can redeem for FREE AirAsia Ticket.

Please check the details at: http://www.tunetalk.com/my/bigpoints
2) Call Tune Talk Customer care at 010-5001333 , 03-79490000 or 13100 for assistance or email to us customer.care@tunetalk.com

Selfcare change last 4 digits phone number
Don’t like your phone number? Or you just want to change your phone number? Yes, you can change phone number anytime at Tune Talk Self Care. If you not register yet, please register first.
1)After Register as member between 24 hours is free to change phone number.
2)Over 24 hours , can change any time but charge RM5 each time.

How to change?
1)      Contact tunetalk careline : 010-500 1333

       2)  Selfcare online change:   
http://www.tunetalk.com/my/contact/selfcare

3% top up cash rebate 
When you reload / top up , will get 3% cash rebate (Everytime top up must be RM30 or above )



Ahli yang ingin mengetahui dan belajar maklumat Tone Excel, boleh search internet:
Tone Excel Company Wedsite:  http://www.toneexcel.com
Blogspot Wedsite:  http://www.toneexcelcare.blogspot.com (chinese/malay)

No comments:

Post a Comment